Ikut

Sunday, December 27, 2009

Kemalangan Lagi!!





IPOH - Mohd. Kamil Mohd. Rashid, 38, menjadi orang yang paling dibenci semalam selepas dia mengaku terlelap ketika memandu bas ekspres dua tingkat Sani Express sehingga mengakibatkan nahas yang mengorbankan nyawa 10 penumpang awal pagi semalam.

Bas tersebut pada waktu itu membawa 48 penumpang dalam perjalanan dari Klang ke Kangar sebelum merempuh besi penghadang jalan di laluan terus Kilometer 272.8, Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Plaza Tol Jelapang pukul 1 pagi semalam.

Dia memandu bas dengan nombor pendaftaran WSX 5101 itu sejak pukul 9 malam dari Klang dan menyambungnya semula selepas mereka berhenti di Hentian Rehat dan Rawat (R & R) Tapah.

Ketua Polis Trafik Perak, Supritendan Wan Abdullah Ishak memberitahu, siasatan awal mendapati pemandu itu telah mengaku mengantuk dan terlelap semasa kejadian.


Info Tragedi Bas Ekspress:

30 Julai 2006: 11 Maut & 36 lagi cedera apabila bas persiaran terbalik dan terbabas ke dalam parit di Kilometer 160.8, Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Jawi, Nibong Tebal.

9 Mac 2007: Enam maut manakala 20 cedera apabila bas ekspres terbabas ke dalam gaung di Kilometer 254, Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Kawasan Rehat dan Rawat Sungai Perak.

13 Ogos 2007: 20 terbunuh dalam nahas bas ekspres paling buruk dalam sejarah negara di Kilometer 229, Lebuh Raya Utara-Selatan di Bukit Gantang, Taiping, Perak.

7 Disember 2008: 10 penumpang bas ekspres Super Nice Grassland maut apabila bas mereke terbabas lalu terbalik di Kilometer 146.5, Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Pagoh, Johor.

26 Disember 2009: 10 maut dan dua cedera apabila bas dua tingkat Sani Ekspres melanggar penghadang jalan di Kilometer 272.8, Lebuh Raya Utara Selatan dekat Plaza Tol Jelapang (arah selatan).


P/s: Bila aku tengok berita di TV3 Pukul 8malam semalam, aku rasa sedih & simpati. Orang tak bersalah jadi mangsa. Itu sebab aku travel mana-mana pun, aku drive atau naik keretapi. Pengalaman aku naik bas kali terakhir dulu memang cukup bermakna apabila bas yang aku naik itu terbakar. Nyaris sempat semua penumpang turun. Aku pun tak tahu la, kenapa Lebuh Raya sekita Perak merbahaya. Mungkin Kedudukan geografinya atau kecuaian pemandu itu sendiri. Kemalangan Bas semalam di katakan "BADI" dulu. Kebanyakkan kemalangan di Lebuh Raya sekitar Perak adalah kemalangan MAUT & kebanyakkannya melibatkan bas. Rancang perjalanan anda. Naik keretapi, selamat sampai.



4 comments:

Anonymous said...

aku accident bas, tangan kanan cedera teruk, nyaris hilang tangan kanan. cerita benar

Muhammad Muizzuddin Bin Azraei said...

Bila ko accident nya fira? kat Australia ke kat malaysia? giler ar..kalau hilang tgn kanan, sure nyesal...tangan kanan penting dlm kehidupan kita...

AmiRah AmiYuki [Cik Ami] said...

accident kat jelapang ni, time ni otw nk blk kg trong,taiping time 2 ke 3 pg...lame gak trkandas dlm kesesakn de lah dlm sejam.

memang serik naik bas trutama yg 2 tingkat...

skang muiz jd cikgu ekk, semoga brjaya dlam kerjaya anda.. :D

Muhammad Muizzuddin Bin Azraei said...

Mirah...tau xpa...dulu kes bas saya naik terbakar, itu kali terakhir ssya naik bas ekspress.. la ni naik keretapi lagi syok :)

ha'ah..terima kasih mirah... :P