Ikut

Monday, June 29, 2009

Sekolah King Edward Saksi Pelbagai Sejarah NEGARA




JIKA wajah bangsa Malaysia sebenar ingin dijejak susur galurnya, barangkali ia akan turut berpenghujung di Sekolah King Edward VII (SKE VII), Taiping, Perak.Sekolah yang kini berusia 125 tahun itu menyimpan sejarah keharmonian dan perpaduan kaum utama di negara ini iaitu Melayu, Cina dan India seawal penubuhannya pada Julai 1883.Merupakan sekolah pertama dalam Negeri-Negeri Selat, sekolah ini pada awal penubuhannya dikenali sebagai Sekolah Pusat (Central School) dengan 13 orang pelajar sebelum bertambah kepada 55 orang setahun kemudiannya.Pada 1905, ketika bangunan sekolah itu dipindahkan ke tapak seperti hari ini ekoran pertambahan bilangan pelajar, guru besarnya iaitu Roger Francis Stainer mencadangkan namanya ditukar kepada King Edward, iaitu Raja British yang menggantikan Queen Victoria yang meninggal pada 1901.

Penukaran nama itu sendiri mencatatkan satu sejarah kerana adalah sesuatu yang luar biasa bagi seorang raja British memberikan keizinan untuk namanya digunakan sebagai gelaran sekolah.Namun bagi Sekolah Pusat, ia mendapat perkenan King Edward VII kerana British ketika itu mahu menjadikan sekolah tersebut sebagai model kepada pendidikan di negara-negara Komanwel.Lalu, lahirlah Sekolah King Edward VII, iaitu sekolah pertama di Tanah Melayu yang dinamakan sempena nama raja British dan dirasmikan oleh Sultan Perak, Sultan Idris Mersid Al-Azam Shah Iskandar Shah pada 19 Januari 1906.

Identiti utama sekolah itu iaitu pintu gerbang unik yang menjadi lambang prestij dibina pada 1908, manakala pokok besar yang masih gagah berdiri di hadapan sekolah itu sehingga kini pula merupakan landskap asal sekolah berkenaan yang ditanam pada 1910.Menyusuri akar sejarahnya yang panjang, sekolah itu juga akan menemukan catatan peristiwa yang sukar untuk dilupakan termasuk dijadikan ibu pejabat polis rahsia tentera Jepun, Malayan Kempeitai. Pada zaman itu juga, bangunan asal sekolah itu telah dijadikan pusat penyeksaan tahanan tentera.

Sekolah itu bagaimanapun dibuka semula pada 1 Oktober 1945 tetapi beroperasi di bangunan sementara di Institusi St. George dengan seramai 660 pelajar yang sebahagian besar daripadanya merupakan bekas tentera dan sukarelawan yang terselamat ketika berjuang menentang Jepun.

Namun di sebalik catatan suka dan duka sepanjang 125 tahun lalu, SKE VII bagaimanapun kekal bertahan sehingga kini dengan tradisi dan budaya asal yang masih lagi subur seiring dengan perubahan zaman.

Antara yang menjadi kebanggaan sekolah itu dan juga negara pastinya prestij produk yang dihasilkannya iaitu pelajar yang berkualiti yang menyumbang kepada pembangunan negara dalam pelbagai lapangan bidang di kemudian hari.

Antara tokoh-tokoh terkemuka yang lahir daripada corak pendidikan SKE VII yang menekankan pendidikan bercorakkan disiplin dan pembinaan karakter serta personaliti cemerlang itu termasuk Presiden pertama Singapura, Yusuf Ishak dan Menteri Besar pertama Perak, Tan Sri Ghazali Jawi.

Tokoh lain termasuk, Ketua Angkatan Tentera, Jeneral (B) Tan Sri Mohamed Ghazali Che Mat; bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Abdullah Ayub; bekas Menteri Perdagangan, Tan Sri Dr. Lim Swee Aun; Pengerusi Media Prima, Datuk Abdul Mutalib Mohamed Razak dan Pengerusi Pendidikan Albukhary, Datuk Seri Dr. Abdul Shukor Abdullah.

Malah, sekolah berkenaan juga terkenal di kalangan kerabat diraja apabila menerima pelajar berdarah bangsawan termasuk Sultan Perak, Almarhum Sultan Iskandar Shah dan Almarhum Sultan Abdul Aziz serta Raja Di Hilir Perak, Almarhum Raja Kamarulzaman Raja Mansor.

Mengimbau kenangan ketika menuntut di sekolah berkenaan pada tahun 1957 hingga 1962, Abdul Shukor berkata, sesi pengajian tersebut tahun itu adalah tempoh penuh bersejarah bagi SKE VII apabila menjadi tahun terakhir diketuai seorang guru besar dari British.

Pada 1963 SKE VII mula menerima guru besar rakyat tempatan iaitu Bion Dury.

‘‘Banyak perubahan selepas peralihan guru besar British kepada rakyat tempatan terutamanya dari segi budaya, semangat dan tradisi sekolah. Bukanlah mahu mengagungkan British, tetapi jika konsep pendidikan pada era itu terbukti mampu melahirkan anak bangsa kebanggaan negara, mengapa ia tidak dipertahankan?” katanya.

Perbezaan yang cuba disampaikan oleh Abdul Shukor itu sebenarnya menjurus kepada konsep dan pendekatan pendidikan pelajar terdahulu yang sangat berbeza dengan generasi hari ini.

Lebih menekankan kepada pembinaan jati diri, personaliti dan karakter yang cemerlang, pelajar dahulu tampil lebih berkarisma dan penuh keyakinan berbanding generasi pelajar moden yang lebih mementingkan pencapaian akademik semata-mata.

‘‘Pembinaan personaliti unggul itu pula dipupuk menerusi penglibatan dalam aktiviti sukan seperti bola sepak, ragbi dan kriket serta aktiviti berpersatuan seperti pengakap yang jelas mementingkan aspek disiplin yang tinggi,” katanya.

Barangkali kerana penekanan terhadap aktiviti sukan itu juga, SKE VII turut terkenal dalam melahirkan jaguh sukan negara dalam pelbagai lapangan bidang seperti Ahmad Nazri, M. Dattaya, Junaidah Aman, M. Karathu dan ramai lagi.

Malah, SKE VII juga mempunyai kaitan yang sangat penting dengan sukan ragbi apabila menjadi sekolah pertama yang memperkenalkan sukan itu di Tanah Melayu dan pernah menjadi jaguh yang tidak pernah kalah sepanjang 28 tahun sebelum rekod itu dileburkan pada 1957.

Generasi SKE VII selepas merdeka pula meneruskan legasi penguasaan sekolah itu dalam sukan berkenaan apabila masih lagi menjadi pasukan yang digeruni apabila menjuarai pelbagai kejohanan sukan dalam dan luar negara termasuk buat pertama kali muncul sebagai pemenang tempat ketiga Kejohanan Ragbi Sekolah Lelaki Asia.

Terlepas sambutan 100 tahun yang sepatutnya diraikan pada 1983, ulang tahun ke-125 SKE VII yang disambut tahun ini tidak dibiarkan berlalu begitu sahaja oleh pelajar-pelajar sekolah itu dan semestinya bekas pelajarnya.

Abdul Shukor yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pengelola sambutan perayaan itu menjelaskan, pelbagai aktiviti akan diadakan dalam memeriahkan sambutan ulang tahun itu yang perasmiannya telah pun disempurnakan oleh Datuk Seri Dr. Ling Liong Sik pada bulan lalu.

Ia termasuk perlawanan ragbi merebut piala Yeoh Teng Khoo dan piala Lim Swee Chin, acara sukan sekolah, pertandingan golf tahunan, jamuan perayaan 125 tahun dan banyak lagi.

Sambutan juga akan diserikan dengan majlis makan malam khas pada 19 Oktober yang dijangka dihadiri Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Raja Muda Perak, Dr. Raja Nazrin Shah.

Pada majlis yang sama, sebuah buku istimewa yang menyimpan sejarah 100 tahun KSE VII iaitu ‘Buku Edisi Mewah’ akan dilancarkan.

Bertindak sebagai Pengerusi Jawatankuasa penerbitan, Abdul Mutalib berkata, buku itu memuatkan sejarah, tradisi dan budaya sekolah berkenaan sepanjang 100 tahun lalu yang dirakamkan menerusi artikel-artikel dan gambar kenangan.

Bagaimanapun kemuncak kepada sambutan ulang tahun akan berlangsung pada 31 Julai ini membabitkan perarakan pelajar dan alumni sekitar bandar Taiping dengan diiringi dua ekor anak harimau dari Zoo Taiping.

Anak harimau itu merupakan simbolik kepada lambang sekolah berkenaan yang turut terkenal dengan slogan bahasa latin iaitu ‘Magni Nominis Umbra’ yang bermaksud ‘di bawah bayangan nama agung’.

-Dari Utusan Online


"GREATER THAN BEFORE"



No comments: