Ikut

Sunday, June 28, 2009

Degil + Gelabah = Punca Kemalangan

Salam. Aku nak share pengalaman sepanjang perjalanan aku dua hari ini (Sabtu dan Ahad). Hari sabtu pagi selepas selesai sudah pendaftaran dan penempatan adik aku no. 4, Nurul Hanisah di UiTM Seri Iskandar, aku, mak ayah dan juga dua orang lagi adik aku mula bersusur keluar dari kampus tersebut dan menghala ke Kuala Lumpur untuk menghantar adik aku no. 3 pulak yang masuk Universiti Malaya pada keesokan harinya (Ahad).

Sebaik sahaja memasuki highway utara selatan yang menghala ke kuala lumpur, hujan mulai turun dengan lebat. Seperti biasa ayah aku sentiasa berhati-hati dan memperlahankan kenderaannya. Dalam waktu yang sama, aku melihat banyak kenderaan yang dipandu laju walhal jalan mulai licin, penglihatan pula kabur disebabkan hujan yang lebat itu.

Ketika dalam perjalanan bermulanya dari highway Simpang Pulai hinggalah ke kawasan highway Sabak Bernam, aku dapati banyak kenderaan tersadai di tepi highway dan mengalami kemalangan dan aku terkejut setelah melihat kereta proton perdana yang sebentar tadi memotong kami di highway simpang pulai, terbalik. Nasib baik pemandu dan penumpangnya selamat. Boleh dikatakan sebanyak 12 kes kemalangan yang aku dapati sepanjang highway Simpang Pulai hinggalah highway Sabak Bernam dimana hujan lebat sepanjang highway tersebut.

Apa yang aku maksudkan "Degil" dan "Gelabah" ini dimana kedegilan para pemandu memperlahankan kenderaannya ketika hujan dan jalan licin serta gelabah tidak bertempat iaitu apabila kenderaan yang dipandu laju tersebut mengalami tayar pecah atau pancit, mereka panik dan kenderaan tersebut berpusing-pusing, terbalik dan terus berlakunya kemalangan. Ini kerana disebabkan para pemandu yang panik dalam keadaan emergency dan pemandu terus menekan break emergency. Apa yang dipahamkan oleh pihak berkuasa keselamatan jalan raya, apabila berlakunya tayar pecah ataupun tayar pancit ketika kenderaan sedang bergerak, yang pertamanya jangan Panik dan yang keduanya Mainkan gear kenderaan dari kelajuan maxima ke kelajuan minima dan yang ketiganya kawal stereng.

Aku bukannya apa. Yang kesiannya anak-anak kecil yang menjadi penumpangnya turut terlibat dan menyusahkan dan mengancam keselamatan pengguna jalan raya yang lain. Patuhi keselamatan jalan raya. Pandu Cermat, Jiwa Selamat!!

Dikesempatan ini aku nak ucapkan tahniah kepada adik aku no.3: Nurul Ain dan adik aku no. 4: Nurul Hanisah kerana masing-masing dapat melanjutkan pelajaran di Univerisiti Malaya dan UiTM Seri Iskandar. Belajar rajin-rajin. Beat Mak, Ayah, alop dan angah. We wish you two all the best!!


3 comments:

Azym Azizi said...

Uik..kembar ke adik2 ko tu?

Adik ak pun baru masuk UiTM Arau Perlis..jauh gila..haha..jauh2 la best! =D

HazwaniMohamed said...

kalo pemandu poyo lak cane??hehehehe

Muhammad Muizzuddin Bin Azraei said...

Adik aku bukan kembar..adik aku no.3 tu dari Matrikulasi Perak, so dapat buat degree kat UM..manakala adik aku yang no. 4 tu lepasan SPM..so, dia dapat UiTM Seri Iskandar buat Diploma..